Ha az ember társadalmi vállalkozásokról kezd el beszélgetni, azonnal egy értelmezési problémában, majd, úgy 10 perc múlva akár egy politikai, etikai, vagy netán morálfilozófiai vitában találja magát. Itt is utaltam már rá, hogy a fogalom lehatárolása a szakirodalomban is állandó probléma, a mindennapokban pedig végképp nehéz eldönteni, hogy amit látunk, az micsoda - miközben például az USA-ban már szinte a csapból is social entrepreneurship folyik, különböző értelmezésekben.
Az egyik forró pont az üzleti értelemben is sikeres vállalkozások esete, amikkel szemben állandó kritika, hogy akkor biztosan a pénz miatt csinálják. Tény, hogy egy olyan vállalatban, ami a piacra termel, meglehetősen sok munkát kell a "pénz" miatt elvégezni, de hát mellesleg ez egy folyton pályázatokat író vagy utcán adományt gyűjtő civilszervezetnél is így van. Csak az állam nem dolgozik a pénzéért, de hát nem lehet mindenki állam, ugye.
Félretéve az iróniát, természetesen érthető az aggodalom, hogy esetleg egy vállalkozás inkább az üzleti siker érdekében használja a divatos kifejezést, mintsem a hatás maximalizálásán dolgozik, de azt hiszem, ezt a vitát csak az egyéni esetek szintjén lehet eldönteni. Addig is az üzleti alapon működő társadalmi vállalkozások a következő módokon védekezhetnek a kritikák ellen (sajnos a bullet pointokat nem tudja kezelni a motor):
(#1) A társadalmi hatásuk a vállalat működésének, szervezetének közvetlen következménye. Ilyenek például a hátrányos helyzetűekre specializálódott cégek, mint az eMultiCoop Magyarországon; (#2) A társadalmi hatás a termék következménye, tehát minél több az eladás, annál jobb lesz a világnak. Ide tartoznak szerintem a lent említett szociális design termékek, például a vízhordók. (#3) Mindezt tanusítvánnyal is igazolják, mint az amerikai B Corporation sztenderd. (#4) Kettős entitás: a szervezet maga hoz létre egy céget, ami saját kizárólagos mecénása lesz. A képen is megjelenő német Viva con Agua esetében a vállalat minden profitját a nonprofit szervezeti egységnek adja, ami emellett adományokat is gyűjt, illetve a kettő voltaképpen ugyanazt a brandet mozgatja.
Egy kicsit más megvilágításban, de szintén a kétféle identitás együttélését tipologizálja az Inc.com óriás vállalkozóportál: a cikksorozat elemei ennek a cikknek a végén találhatók.