2012.11.06.
12:07

Írta: N. Cs.

Nemzetközi hálózatok: Ashoka

Az Ashoka a világ alighanem legnagyobb társadalmi vállalkozókat támogató szervezete, amit az amerikai-ausztrál Bill Drayton alapított 1980-ban, Washingtonban. A szervezet fő tevékenysége, hogy évente tagokat (fellow) választ, akiket ösztöndíjjal, tanácsadással és egy nagyon erős hálózati háttérrel támogat, meg persze a nevével, ami az elmúlt 32 év alatt hihetetlen presztízsre tett szert. A ma közel 70 millió dollár mérlegfőösszegű nonprofit szervezet több, mint 60 országban van jelen és közel 3000 tagja van. Európában 8 országban van központjuk, magyarországi tevékenységéért egy korábbi jelenlétet követően tavaly óta újra saját koordinátor felel, aki a bécsi irodával működik együtt.

Az Ashoka számára az egyik legfontosabb kiválasztási kritérium a leendő tagokkal szemben, hogy mennyiben lesznek képesek rendszerszintű változást elérni. Ezzel összefüggésben a tagoknak vállalkozó szelleműnek és innovatívnak (kreatívnak) kell lenniük, de az is lényeges, hogy már bizonyítottak: a tevékenység, amit megszállottan létre akarnak hozni, már elindult és működőképes(nek tűnik). A szervezet tehát a változást létrehozni képes személyeket támogatja és nem propagál például üzleti modellt - a kritériumok között nem is szerepel a pénzügyi önfenntartás.

Amerikai szervezet lévén, nem annyira furcsa, hogy az Ashoka semmilyen állami forrást nem használ, hanem tisztán magánadományokból tartja fenn magát, illetve különféle vállalatokkal és nonprofit szereplőkkel kialakított partnerségeken keresztül valósítja meg tevékenységeit. A partnerségeket túlnyomórészt a helyi szervezetek hozzák létre saját programjaik finanszírozására, a nemrég véget ért magyarországi Fiatalok a változásért programot például a Flextronics segítette - de érdemes megnézni a német szervezet partnerlistáját is. A vállalatok a pénzbeli vagy a szervezeti támogatása mellett az Ashoka topmenedzsereket, szakértőket egyénileg is bevon, akik coachként, mentorként vagy valamilyen szaktudással (jog, pr, stb) segítik a tagokat. 

Az USA-ban egyébként, ahol az Ashoka társadalmi tőkéje a legnagyobbra nőtt, a szervezet kiterjedt tevékenységet folytat a piac (szektor) szélesítése, fejlesztése érdekében is: a fent említett fiataloknak szóló program mellett jelen vannak az egyetemi életben és nagy erőkkel igyekeznek a zömmel civil tagjaik finanszírozási esélyeit növelni például a Changemakers platformmal, ahol befektetőkre, ösztöndíjakra találhatnak. Németországban és más európai országokban egyelőre inkább a saját hálózat segítésén van a hangsúly, Magyarországon pedig csak most kezdődik majd ez a munka - sok év kihagyás után kell feltérképezni, hogyan is állnak most a tagok. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://socialentrepreneurship.blog.hu/api/trackback/id/tr424887959

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása