2011.12.15.
18:27

Írta: N. Cs.

Social entrepreneurship - némi szakirodalom

Mint említettem, elég nagy érdeklődés övezi ezt a témát az elmúlt években, ezért egyre több tudományos kutatás, könyv is születik. Ennek ellenére még mindig nincsen belőle túl sok és általában elég nagy fehér foltok vannak a témában. Elég keveset lehet tudni például a társadalmi vállalkozás mérhető hatásáról lokálisan vagy globálisan, arról, hogy mitől lesznek sikeresek, vagy mondjuk arról, hogy Magyarországon milyen perspektívái vannak ennek az egésznek. Azért szeretnék bemutatni egy-két ismertebb könyvet, ha valakit bővebben érdekel a téma.

Mindenesetre, elméleti megközelítésben szerintem nagyon jól összefoglalja a témát ez a 2006-os könyv (The New Social Entrepreneurship – What Awaits Social Entrepreneurial Ventures? Szerk. Francesco Perrini), elég jól kiderül belőle, hogy a SE defíníciója mennyire képlékeny, ugyanakkor sok gyakorlati példát is mutat. Azt is megállapítják például, hogy a SE jellemző területei a munkaerőpiaci esélyteremtés, az információ illetve termékek és szolgáltatások hozzáférhetővé tétele illetve marginalizált csoportok társadalmi részvételének erősítése, de ezek mellett sokszor vannak kedvező "mellékhatásaik" is. 

Nagyon sokat idézett könyv még ez a mindenféle ismert húzóneveket és tudós kutatókat egybegyűjtő tanulmánykötet (Social Entrepreneurship – New Models of Sustainable Social Change, szerk. Alex Nicholls), ami kicsit jobban kidomborítja a SE innovatív/vállakozói oldalát, de a SE társadalmi szerepéről is vannak benne jó dolgok. 

Harmadikként a csodálatosan gyakorlati szemléletű, Social Entrepreneurship for Dummies (igen, ilyen mindenből van) alkotást szeretném figyelmetekbe ajánlani, de tényleg, ebben sok működéssel kapcsolatos dolog van nagyon érthetően leírva, bár szerintem ez egy kicsit civilszervezetibb nézőpontú. Ha a dolog világmegváltó vízióját tekintjük, akkor érdemes lehet belenézni David Bornstein és Susan Davis (ismert SE alakok) könyvébe (SE - What Everyone Needs to Know), ami talán kissé megvilágítja, milyen elképzelés húzódik meg az egésznek az alapjaiban, hogyan tudná a SE az emberek gondolkodásmódját megváltoztatni.

A fentiek persze még mindig inkább gyakorlati, mint akadémikus szemléletűek, de ha valakit a hardcore tudomány érdekel, akkor lapozgassa a téma egyik ismert kutatója, Johanna Mair és társai által összerakott Social Entrepreneurship gyűjteményt.

Szólj hozzá!

Címkék: definíció olvasnivalo híres ember

A bejegyzés trackback címe:

https://socialentrepreneurship.blog.hu/api/trackback/id/tr663466672

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.